Health Services Management
print

Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Competition and Strategy

Lecturer / Dozentin

Prof. Dr. Leonie Sundmacher

The lecture is available online only. There will be no physical lectures. An exam will take place at the end of the term.
Die Vorlesung ist nur online verfügbar. Es wird im Wintersemester keine Vorlesungen stattfinden. Die Klausur findet am Ende des Semesters statt.

Recognition & Content / Anrechnung & Inhalt

2 obligatory credit-points, respectively 3 ECTS-points in general business administration (module V) may be earned.

Es können 2 Pflicht-Leistungspunkte, bzw. 3 ECTS-Punkte im Fach Allgemeine Betriebswirtschaftslehre (Modul V) erworben werden.


The course "Competition & Strategy" focuses on an applied analysis of competition. Important concepts from industrial organization, game theory, product life-cycle analysis and industry evolution are presented and discussed. Additionally, important characteristics of network industries such as network effects and standard setting are considered. The concept of competition used in this course is interpreted broadly and also encompasses the analysis of strategic cooperation between firms. The course will be taught in English.

Die Vorlesung "Competition & Strategy" beinhaltet eine anwendungsorientierte Analyse der Interaktion konkurrierender Unternehmen. Dabei werden grundlegende Konzepte aus der Industrieökonomik, der Spieltheorie sowie aus Theorien des Produktlebenszyklus und der Evolution von Industrien vorgestellt und diskutiert. Darüber hinaus werden Netzwerkeffekte und die Durchsetzung von Standards betrachtet. Neben den verschiedenen Formen des Wettbewerbs werden auch die Möglichkeiten einer strategischen Kooperation zwischen Unternehmen diskutiert. Die Veranstaltung wird in englischer Sprache gelesen.

Lecture/Vorlesung

In the winter term, the course will be taught online only. Podcasts of the lectures can be found here. To get access to the audiofiles you need a valid LMU-account.

For questions about the exam a Q&A Session will be offered at the end of the term (30.01.2019) from 10 to 12 (c.t.) in the room S001 in Schellingstr. 3.

For more information, see also: LSF-Portal

1. Introduction
2. Competitors & Competition
3. Cooperation
4. Market Entry
5. Competition Policy
6. Complements and Switching Costs
7. Network Effects and Standards
8. Product Differentiation
9. Price Discrimination
10. Horizontal and Verical Firm Boundaries
11. Mergers and Acquisitions

 

References/Literatur

  • Besanko, D. Dranove, M. Shanley, Economics of Strategy
  • Brandenburger AM, Nalebuff BJ, Co-opetition
  • Shapiro C, Varian HR, Information Rules

Further references will be announced during the lectures.
Weitere Literatur wird in der Vorlesung bekannt gegeben.

Documents / Unterlagen

The lecture slides and additional exercises can be downloaded from the LSF Portal.

Die Unterlagen und ergänzende Übungsaufgaben zur Veranstaltung finden Sie im LSF-Portal.

Examination / Leistungsnachweis

The exam will take place on Wednesday Februrary 20, 2019.

Die Klausur findet am Mittwoch, den 20. Februar 2019 statt.

The exact date time and the room plan are published on the ISC homepage in the "Klausur-Masterplan".

Datum und Raum können auf der ISC Homepage im Klausur-Masterplan eingesehen werden.

 

Permitted resources: A non-programmable calculator. Calculators permitted for use on exams are network-independent, non-programmable calculators.

Erlaubte Hilfsmittel: nicht-programmierbarer Taschenrechner


Bringen Sie Bleistift und Radiergummi zur Beantwortung der MC-Fragen zur Klausur mit!

Please bring pencil and eraser for the Multiple Choice Questions!

Contact / Ansprechpartner

For questions concerning the lecture please contact Ronja Flemming flemming@bwl.lmu.de.

Bei organisatorischen Fragen zur Veranstaltung wenden Sie sich bitte an Frau Ronja Flemming flemming@bwl.lmu.de.

 

 

Zur Zeit keine Meldungen in diesem Bereich.